Onderwerpen

woensdag 7 mei 2014

VERRASSENDE BIETENSALADE

Bietjes, je houdt ervan of niet. Ik vind ze heerlijk! Warm, maar zeker ook koud. Deze salade is heel eenvoudig te maken en snel klaar. Wij eten het als hoofdgerecht, maar de salade kan ook prima als lunch of als bijgerecht als je met meerdere personen bent. De smaak is verrassend door de niet voor de hand liggende combinatie van biet, venkel en rode ui! Een aanrader, vind ik.
Inspiratie haalde ik uit Het Voedselzandloper Kookboek van Pauline Weuring.



Nodig voor twee personen: 
500 gram gekookte afgekoelde bietjes in plakjes
2 sinaasappels
1 grote venkelknol
1 kleine rode ui
handje ongezouten cashewnoten
zachte geitenkaas naar smaak
2 eetlepels olijfolie
peper en zout

Bereidingswijze:
Schil de sinaasappels en snijd deze in stukjes en snijd de gepelde ui in halve ringen. Snijd de venkelknol in de lengte doormidden en verwijder de harde kern, snijd de helften in smalle reepjes. Voeg dit alles samen in een kom. Meng de salade met de olijfolie en breng op smaak met peper en zout.

Leg de bietenplakjes op het bord en verdeel de salade hierover. Voeg naar smaak zachte geitenkaas toe en strooi wat cashewnoten over het geheel. Garneer eventueel met wat venkelgroen.


Eet smakelijk!


8 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige foto heb je er van gemaakt Marieke! Het ziet er heerlijk uit. Ik hou ook erg van bietjes dus ga het zeker proberen. Toevallig heb ik vandaag bietjes gekocht om er eens een sapje mee te maken, ben benieuwd hoe dat smaakt. Liefs Pascale X

    BeantwoordenVerwijderen
  2. en bietjes zien er ook zo leuk uit op de foto! Ik kom eigenlijk nooit verder dan gekookte bietjes of in salade met veldsla en stukjes appel...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow Marieke, wat een prachtige foto's! Ik ga het recept een keer uitproberen want het lijkt me heerlijk. Heb het even gepind om niet te vergeten.
    Fijne vrijdag, xx Janina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben gek op bietjes! Vooral in de stamppot die mijn moeder altijd maakte: met cervelaatworst, ui, stukjes appel en kaasblokjes. Echt superlekker. Deze salade ga ik onthouden!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige foto's en het ziet er erg lekker uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Yummie, dat ziet er heerlijk uit!
    Knap op foto gezet want dat is nog niet eenvoudig met eten.
    Groet XX

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hi! I would like to share your recipes on myTaste.be. Adding your blog will make your content available to our users and send you some additional traffic. To have a better visibility and compare the number of visits of your blog with other popular Belgian sites, install the myTaste widget.
    You can add your blog from the main page in the Top Blogs section (Food blogger? Sluit je!).
    Hope to see you there soon :)

    BeantwoordenVerwijderen

♥ Thank you for your message!